מאמר מאת אברהם בן עזרא : תוכנית מתאר כפתרון לסכסוך בין שכנים

פורום בנושא בדק בית / ליקויי בניה. בניהול יואל בן עזרא, מהנדס בניין ועו"ד צבי שטיין, נוטריון ומגשר.
בניהול דר' נפתלי אימבר, בעליו של חברה לייעוץ ואחזקת מבנים מזה מספר עשורים, בעבר מנהל מחוז הצפון של האגודה לתרבות הדיור ובורר בנושאים אלה.

מנהלים: צבי שטיין, עורכת דין סיון רוזן, g2002timor

שלח תגובה
Arbelduff

מאמר מאת אברהם בן עזרא : תוכנית מתאר כפתרון לסכסוך בין שכנים

שליחה על ידי Arbelduff »

תוכנית מתאר כפתרון לסכסוך בין שכנים עם מעורבות הוועדה לתכנון ולבנייה
מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא

שכני בנה גדר לפני 15 שנה הפולשת אל השטח שבבעלותי ויוצרת חסימה בדרך אל ביתי.
הוועדה לתכנון ולבנייה הוציאה צו הריסה על הגדר, אבל מכל מיני סיבות שכני זוכה פעם אחר פעם לקבל ארכות לביצוע ההריסה. מאידך, כנראה כדי להמתיק לי את הגלולה, טוענים ברשויות התכנון כי יש דרך חליפית המגיעה אל ביתי אף שהדרך החליפית עוברת בתוך שצ"פ [שטח ציבורי פתוח].
האם מצב זה תקין?

אכן, המצב בו אתה מצוי - נראה לכאורה מסובך: מצד אחד השכן בנה גדר בלתי חוקית החוסמת את המעבר למגרש שלך, ומצד שני רשויות התכנון ואף בית המשפט לא יוצרים מצב בו הגדר מוסר והחסימה מבוטלת, אלא מציעים לך פתרון חליפי של גישה משטח ציבורי פתוח, לגביו נסבה שאלתך-

האם לקבל פתרון מסוג זה, או לדחותו?

ובכן, נראה לי כי בנסיבות העניין הדרך הבטוחה היא להכין ולהגיש תוכנית מתאר חדשה לשטחים שלך ושל השכן, הכוללת במפורש גבולות ודרכי גישה, על בסיס קבוע – להבדיל משימוש חורג או משימוש בהסכמה שיפוטית ללא גיבוי בתוכנית.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי כל אחד מהבעלים על קרקע או בעל זכות בקרקע, יכול למכור או להעביר את הזכויות בקרקע, וכן כי החיים מביאים לפתחנו נסיבות בלתי צפויות. במצב זה של אי וודאות, הפתרון הראוי הוא שכל שינוי בדרך גישה, שממילא הוא גם שינוי בגבולות החלקה ובמקרה הנדון הוא גם הסתמכות על שטח ציבורי – כל שינוי כזה צריך לעבור דרך תוכנית מתאר המסדירה את השינוי.

הסדרת התכנון באמצעות תוכנית מתאר אינה רק תכנונית, אלא גם משפטית, כי לתוכנית מתאר יש תוקף חוקי והכלול בה – מחייב לכל דבר ועניין.

ראה לדוגמא פסיקת בית המשפט העליון בערעור על עתירה מנהלית 9080/04 הבורג בע"מ נ' הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב, בית המשפט העליון, שופטים: א' ריבלין, ע' ארבל, א' רובינשטיין [פדאור (לא פורסם) 06 (33) 73 ], עמוד 1,
כדלקמן:

"יאמר מייד, כי טענה זו אין לקבל. כשם שתוכנית חדשה עשויה לגבור על שימוש מותר - יכולה היא, באותה מידה לפחות, לגבור על השימוש החורג - אפילו נמשך במשך שנים. ברוח זו נפסק זה מכבר (רע"פ 1754/91 וילוז'ני ואח' נ' מדינת ישראל, פ"ד מח(3) 672). גם בעובדה שבוטל כתב האישום שהוגש כנגד המערער בקשר לשימוש שעשתה בחלקה, אין כדי לחרוץ את הדין בשאלת פרשנותו של סעיף 277 הנ"ל".


אגב, בעניין הפלישה והבנייה ללא היתר, יהיה ניתן לטפל במקביל לטיפול בתוכנית המתאר החדשה.

‏01 אוגוסט 2008

מאת: דר' אינג' אברהם בן עזרא
מהנדס בנין, מתכנן עירוני וד''ר בהנדסה אזרחית
bezra@inter.net.il

פורטל בתים מאחל לכם הצלחה,
לקבלת מידע או ייעוץ ממהנדס אזרחי/בניין מקצועיים בתחום, בקרו במערכת הצעות מחיר וקבלו הצעה משתלמת ממספר בעלי מקצוע בתחום בטופס קל ופשוט במערכת הצעות מחיר
לכתבות נוספות בנושאי בית משותף, באתר האיגוד - http://www.batim.org.il/articles

בברכה,
ליאור ע.
מנהל הפורום
שלח תגובה

חזור אל “פורום בדק בית / ליקויי בניה - ייעוץ משפטי ומעשי”