המלצות לחיסכון במים בעונת הקיץ

פורום פתוח בנושאי גינון / אגרונומיה. בניהול אהרון ברגר, B.s.c, אגרונום מומחה למדעי צמחי בית וגן.

מנהלים: אהרון ברגר אגרונום, אהרון ברגר

שלח תגובה
אהרון ברגר
מנהל פורום
הודעות: 46
הצטרף: 29/03/2006 - 20:48:24
מיקום: מרכז, שרון
יצירת קשר:

המלצות לחיסכון במים בעונת הקיץ

שליחה על ידי אהרון ברגר »

המלצות לחיסכון במים בעונת הקיץ – מאת אהרון ברגר

עונת הקיץ מתאפיינת בטמפרטורות גבוהות ולחות גבוהה . תנאים אלה גורמים לרמת התאיידות גבוהה ולהשקיות תכופות בכדי לשמור על לחות הקרקע. לאור בעיות המים הקיימות בישראל ,עלינו למצוא את הדרך לחסוך במים מבלי לפגוע בצמחיה הקיימת.
השקיית הגינה הינו גורם חשוב ביותר להצלחת מראה הגינה בעונה זו . עלינו לאמץ שיטות ודרכים פשוטים להפחתת השימוש במים . להלן נושאים חשובים הקשורים לחיסכון במים :

א) כמות המים:
הגנן הישראלי הממוצע מחשב את ההשקיה במושגי זמן. חשוב ביותר לעבור למושגי כמות מים בפרק זמן וכך לחסוך מים. בגינות המושקות על ידי טפטפות ניתן לבדוק את ספיקת המים בפטפטת ( 2/4/8 ליטר בשעה) ולחשב את כמות המים המושקית על פי פתיחת המים הקיימת .
בגינות המושקות על ידי המטרה (מדשאות ושיחים) ההמלצה הינה בדיקת כמות המים בליטרים על פי זמן פתיחת המים הקיים בשעון המים בכניסה לבית. מדשאות הינם צרכני מים גדולים ולכן יש להקפיד על כמות המים הנכונה על פי עונת השנה . כמות המים הנדרש בממוצע נע בין 2-5 ליטר מים ליום למטר מרובע של מדשאה . חישוב כמות המים המושקית בממוצע הינו - כמות הפתיחות השבועית הקיימת X כמות המים בליטר(על פי שעון המים) / 7 ימים / מספר מ"ר של המדשאה. בעונת הקיץ הממוצע נע בין 4 ל-5 ליטר ומשתנה לפי האזורים השונים .
מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי דרישות המים של כל צמח בנפרד.

ב) תדירות פתיחת המים:
תדירות פתיחת המים משפיע על זמינות המים בקרקע לאורך שבוע השקיה נתון. על מנת לחסוך במים מומלץ לפעול על פי סוג הקרקע: בקרקעות כבדות (שרון, הרי הגליל וירושלים ) המצטיינות בכושר אחיזת מים גבוהה מומלץ להשקות בתדירות של 1-2 פעמים בשבוע .באדמות קלות - חוליות בהם כשר אחיזת המים הינו נמוך והניקוז הינו גבוה מומלץ לרווח את תדירות הפתיחות ל2-3 פעמים בשבוע.

ג) תנאים אקלימיים מקומיים:
•בגינה ממוצעת קו הטפטוף מספק כמויות מים דומות לכל הצמחים בלי קשר לחשיפתם לשמש ולתכונות שלהם .צמחים הגדלים בתנאי צל חשופים לרמות התאיידות נמוכות מאלה הגדלים בשמש מלאה. מומלץ להתאים את כמות המים המושקה לפי רמת החשיפה לשמש על ידי הפחתת נקודות ההשקיה (טפטוף,המטרה ) .
•גינות רבות חשופות לרוחות הנושבות בשעות שונות של היום. רוחות אלה משפיעות על פיזור יעיל של המים בעיקר בהשקיה על ידי המטרה .מומלץ להשקות בעונת הקיץ בשעות בהן אין השפעה של רוחות .

ד) בדיקת פיזור מים במדשאה :
חשוב לבדוק את פיזור הממטרות המשקות את המדשאה אחת לחודש. באופן תיאורטי כל מ"ר של מדשאה אמור לקבל כמות מים שווה אך למעשה קיימים פרטים שגורמים חוסר פיזור אחיד של המים: לחץ מים- ממטרות רבות מפסיקות, גורמים המפריעים ליעילות הפיזור: עלי דשא ליד הממטרות, פיית ממטרה סתומה מלכלוך או חול, רוחות.

ה) עודפי מים:
הניסיון המצטבר מלמד שבעלי גינות רבים נוהגים להשקות מעבר לצורך האמיתי. רבים מאיתנו מסיקים מהצהבת מדשאה באמצע הקיץ כ"בעיית חוסר בברזל". ברוב המקרים ההצהבה תיווצר כתוצאה מעודף מים בקרקע ולא מבעיות של מחסור ביסוד ברזל . במקרים אלה מומלץ להפחית את מנת ההשקיה ולחכות לשיפור צבע העלים. עודפי מים יכולים לגרום לחנק שורשים ולהחלשות של הצמח. סמיכות של צמחים רב שנתיים כגון ורדים ועצים שונים למדשאה המושקית בהמטרה יכולה לגרום למחלות בעלים ובשורשי הצמח.

ו) שמירה על לחות הקרקע והורדת רמת ההתאיידות :
מומלץ לפזר חומרים שונים הקיימים בשוק ובטבע מתחת לנוף הצמחים קיימים ועל ידי כך להפחית את רמת ההתאיידות . הפעולה הזאת תעזור גם במניעת הופעת עשבייה אשר מפחיתה את זמינות המים וחומרי הזנה לצמחי התרבות . אנו ממליצים על הדברים הבאים:
1) פיזור שאריות גזם ביתי או תעשייתי ,כשבחלקם ישמש גם כחומר הזנה לצמח לאחר פירוקם
2) פיזור טוף ,חלקי חרס ,חלוקי נחל או חצץ

ז) דישון בעונת הקיץ :
•מדשאות:
מניעת גידול המדשאה בעונת הקיץ יוריד את רמת ההתאיידות ואת צריכת המים בעונת הקיץ .לשם כך מומלץ להימנע מדישון בעונת הקיץ .במקרים דחופים יש להשתמש בהרכבי דשן מסיסים במינון נמוך בעלי תכולה גבוהה של אשלגן כגון חנקת אשלגן . יסוד האשלגן משפר את יכולת הצמח לעבור את חודשי הקיץ בצורה טובה מבלי לגרום למדשאה נזקים בלתי הפיכים. לשיפור צבע המדשאה מומלץ להשתמש בהרכבי דשן עשירי ברזל מסיס . בנוסף מומלץ להשתמש בדשנים אורגניים שונים כגון "פרפקט בלנד" בעלי תכולה נמוכה של חנקן עם תכולה גבוהה של חומרים אורגניים שמשפרים את אזור השורשים .
•צמחיה :
הזנה בחומרי הזנה עשירים בחנקן יוצרים צימוח רב ושאינו מעודד יצירת פרחים ופירות . מומלץ להפחית את השימוש בדשנים אלה בקיץ .במידת הצורך מומלץ להשתמש במוצרים מיוחדים לשיפור צבע ומופע הצמח כגון ברזל מסיס או דשנים אורגניים כגון "פרפקט בלנד" לשיפור אזור השורשים בקרקע.

ח) שימוש באמצעים שונים :
•מחשבי השקיה : המחשבי ההשקיה מקלים על הפעלת מערכת ההשקיה בגינה ,ולכן יש לשנות את כמויות המים המושקות בכל עונה .חובה לשנות את המדדים במחשב בתחילת כל עונה. חשוב לשנות ערכים בתחילת הקיץ כדי להתאים את ערכי התאיידות בעונה ולהחזיר לערכים נכונים עם השינויים האקלימיים בסתיו.
•חומרים סופחים : קיימים בשוק חומרים שונים שמשפרים את רמת הרטיבות באזור השורשים . בין אלה ניתן לציין את ה"גרינית " ,שמשפר גם את זמינות חומרי ההזנה בסביבת השורש.
•חומרים אורגנים : שימוש תכוף בעונות האביב והסתיו בחומרים אורגנים שונים ישפר את תנאי הקרקע ,יעודד ספיחת לחות וחומרי הזנה בעונת הקיץ ואפשר חיסכון בצריכת המים .

לסיום:
הרעיונות שהוזכרו למעלה נועדו להפנות את תשומת ליבם של בעלי הגינות לדרכים ולאמצעים לעידוד של חיסכון במים. מדינת ישראל אינה משופעת בכמויות מים ,ועובדה זו יוצרת מחסורים במשאב יקר זה. יחד עם זאת חובתנו כאזרחים לשמור על איכות החיים ואיתה גם על הצבע הירוק בגינות השונות.

אהרון ברגר,אגרונום
www.batim.org.il/agronomic
אהרון ברגר,אגרונום
יועץ לנושאי גינון -תחזוקה ושיקום מדשאות וצמחיה
הרצאות וקורסים
חוות דעת מומחה,
www.batim.org.il/agronomic
שמח לחלוק איתך את המידע המצוי בידי
רענןגולן
הודעות: 9
הצטרף: 10/01/2012 - 12:52:01

Re: המלצות לחיסכון במים בעונת הקיץ

שליחה על ידי רענןגולן »

איזה יופי של פוסט! כל הכבוד ותודה. אני הייתי מוסיף שבמקום לשתול דשא טבעי, אפשרי להתקין דשא סינטטי לחסכון במים. זה חסכוני ומונע התעסקות מיותרת עם זחלים וכו'...
מאיר_עזרן
הודעות: 31
הצטרף: 28/11/2013 - 12:59:52

Re: המלצות לחיסכון במים בעונת הקיץ

שליחה על ידי מאיר_עזרן »

אולי המדריך הזה שווה הקפצה אחרי החורף המגוחך שאנחנו חווים
:/
nir
הודעות: 31
הצטרף: 13/12/2012 - 11:42:00

Re: המלצות לחיסכון במים בעונת הקיץ

שליחה על ידי nir »

צודק! בהחלט מדריך שימושי!
שלח תגובה

חזור אל “פורום גינון ואגרונומיה - תכנון / עיצוב / הקמת / אחזקת גינות”